Vecka IX - Ditt bästa jag - Träna dig glad
Är man nöjd med sig själv och sitt utseende, blir det en aning lättare att bygga upp sin självbild.
Här kommer några relativt enkla, men Åh så effektiva sätt att komma i bättre form, både i kropp och själ:
• Om du inte gillar hårdträning såsom styrketräning eller liknande, testa då istället olika tränings- eller dansprogram. Kanske liknar det bättre den träning som du gillar.
• Träna hellre flera korta pass i veckan än några fåtal längre.
• Några raska promenader i veckan skadar ingen.
• Vila och sömn är viktigt. Slarva inte heller med maten och drick mycket vatten.
• Var försiktig när du tränar. Undvik för många upprepningar då slitage lätt kan uppstå. Variera gärna många olika slags träningstyper.
• Genom träning ökar du din syreupptagningsförmåga, vilket gör dig piggare.
• Slutligen den värsta klychan (som faktiskt fungerar!): Lär dig att se träning i din vardag. Trappor är bättre än hiss. En power walk till jobbet är bättre än tio minuters bilfärd (både för din kropp och för naturen), Ägna tiden i trängseln på tåget till balansövningar på ett ben...
Listan kan göras lång. Bara din fantasi kan begränsa dig!
Möt vårsolen och ut och motionera dig till ditt bästa jag!
Skribent: Lena
Vecka IX - Ditt bästa jag - Förhållandetips
När kärleken väl sprudlar utsöndras massvis med endorfiner som får en att bli glad och positiv. Dessa endorfinutsläpp behövs för att man ska kunna hålla humöret uppe och kunna vara sitt bästa jag.
Här följer några tips som förbättrar ditt förhållande
(dessa passar bäst in på par som bor ihop, men du kan själv välja ut det som stämmer in på just dig och din partner, och anpassa det till ert förhållande)
Tips 1
Ändra rutiner
Om mannen i förhållandet exempelvis brukar träna på kvällen efter jobbet/skolan, vilket därmed medför mindre tid för varandra, kan han istället börja träna på morgonen. På så vis hinner man med lite kvalitetstid och har tid för varandra på kvällen.
Tips 2
Håll helgerna fria
Har båda parter i ett förhållande ett jäktigt arbetsschema som innebär mycket helgjobb, kan det vara svårt att få det att fungera. Planera då tillsammans och försök att se till att båda är lediga samma helger. Om någon har en fest eller dylikt inplanerat, ta med den respektive. Ta helgen som den kommer - tillsammans.
Tips 3
Hjälps åt med städningen
Ordna något slags schema, bokstavligt talat eller muntligt, över vem som gör vad när osv. Hjälps åt och ägna exempelvis en söndagsförmiddag åt städning. Hjälps ni åt, går det snabbare och ni har sedan tid för andra, roligare aktiviteter.
Tips 4
Undvik diskussioner på morgonen
Vem har inte ett mer eller mindre hetsigt morgonhumör? Undvik att komma i konflikt under denna tid på dygnet, så ni kan undvika att gå till arbetet/skolan som ovänner. Även om man irriterar sig på någonting gällande den andre, vänta med att ta upp detta tills senare på dagen.
Tips 5
Hitta på roliga saker tillsammans
Definieringen av roligt är ju väldigt individuellt. Men att hitta på saker tillsammans, varesig det handlar om cykelutflykter, bergsklättring, snöbollskrig eller en mysig picknick, är ju trevligt - så länge man är tillsammans. Finn gemensamma intressen och utgå ifrån dem. Tänk även på att alla människor behöver fysisk kontakt. Snåla inte med kramarna!
Tips 6
Var inte rädd för att 'ha tråkigt' tillsammans
Att göra vardagliga saker, som att läsa en bok, plugga eller spela tv-spel i varandras närhet behöver inte vara tabulagt. Genom att ge varandra tillåtelse att ägna tid för sig själv, men göra det sida vid sida, lär ni er att anpassa er till vardagen - som man ju faktiskt också måste klara av att leva tillsammans i.
Tips 7
Uppmuntra varandra varje dag
'- Vad fin du är i den där tröjan', '- Jag gillar din söta röst', '-Du är rolig'... Vem vill inte höra någon sådant från sin kärlek? Det behöver inte vara de allra värsta klychiga replikerna, utan bara vänliga, ärliga ord som uppmuntrar den andre. Genom sådana här enkla, små komplimanger hjälper man också till att höja den andres självförtroende!
Tips 8
Skaffa ett gemensamt projekt
Att tillsammans ha någonting att arbeta med, exempelvis en sommarstuga, ett växthus eller en tavla, är bra. Man behöver någonting annat gemensamt, mer än förälskelsen.
Tips 9
Lita på, och tro gott om varandra
Man ska aldrig vara snål med förlåtelser och aldrig heller dra upp gamla fel. Problem som man talat ut om är passé och ska inte dras upp igen efter att man förlåtit dem. Man måste tro gott om varandra och prata med varandra. Om det är någonting man funderar eller bekymrar sig över, ta upp det med den andre istället för att själv gå och spekulera i det hela. Ha som vana att ta upp problem så fort de uppkommer.
Tips 10
Ge varandra frihet
Stäng inte in varandra. Försök att hitta balansen mellan egentid och tillsammanstid. Respektera den andres behov och försök inte att göra om din partner. Visa respekt för varandra och behandla varandra väl.
Förhållanden är inte en barnlek, utan en väldigt klurig och energikrävande del av livet, men kärleken man får ut av dem gör det värt att försöka - igen, igen och igen.
Det finns dock en gräns för vad man ska tolerera. Du ska inte låta någon trampa på dig!
All you need is love
Skribent: Lena
Vecka IX - Ditt bästa jag - Att göra karriär
Karriärcoachen Charlotte har jobbat inom yrket i 19 år, och kan verkligen det hon gör. Här kommer hennes bästa tips till dig som vill nå framgång på jobbet!
Bestäm dig!
Vill du uppåt, utvecklas i din nuvarande roll, röra dig mot en annan typ av tjänst eller helt enkelt byta jobb? Karriär handlar inte enbart om att bli chef, men för att det ska börja röra på sig för dig gäller det att du vet vad du vill göra.
Berätta om det du vill!
Din chef är ingen tankeläsare, och har säkerligen varken tid eller förmåga att lirka ur dig dina karriärplaner. Den som sitter och väntar på att bli upptäckt kommer ingen vart. Utvecklingssamtalet eller en informell kaffe med chefen, det finns många chanser att förklara hur du ser på din egen utveckling - och hur du vill bidra till företagets framgång (och därmed din egen). Det finns inte en chef som kan tänka ut utvecklingsplaner för anställda, den tiden är passé. De som är framgångsrika har tänkt igenom det här själva.
Förklara hur du kan förbättra företaget!
Företag vill alltid skaffa fler kunder, göra större affärer och skära i sina kostnader. På vilket sätt kan du hjälpa till med det? Den smarte karriäristen förklarar på ett självklart sätt hur hon bidrar till att företaget går bättre eller organisationen funkar effektivare.Arbetsgivaren struntar egentligen i vad du vill, de vill öka affärerna och kan du bidra till det blir du intressant.
Rör dig ständigt framåt!
När du kommer till ett nytt jobb, projekt eller uppdrag - fundera på hur ditt eventuella nästa steg kan se ut. Hur får dessa arbetsuppgifter dig att bli bättre inför nästa uppdrag? Kanske kan du lära dig något nytt.
Det gäller att ligga lite före sig själv, det är nästan för sent när man har tappat suget på jobbet och hamnat i en negativ fas. Då är det mycket bättre att ha ett längre perspektiv.
Visa din chef att du är pålitlig!
Nya arbetsuppgifter? Inga problem. Kollegor som behöver hjälp? Det fixar du. Den som ställer upp när det behövs - och tydligt visar det - kommer omgivningen ihåg.
Skribent: Rebecka
Vecka IX - Ditt bästa jag - Social kompetens
Konversationer är någonting man aldrig kommer undan. I skolan, på jobbet eller i hemmet klarar man sig inte en dag utan att tala med varandra. Står du och väntar på bussen är det sannolikt att någon annan väntande häver ur sig något om vädret, och för att inte verka som en ensötring tvingas du svara något trevligt tillbaka om den härliga vårsolen eller den fina snön. Sådana här vardagliga konversationer är för vissa människor hemska, och många undviker att befinna sig på ställen där de riskerar att behöva prata med någon främling.
Konsten att kommunicera är därför en viktig färdighet som underlättar för dig i livet.
Redan 44 år f.kr. ansåg man att detta var viktigt och den romerska talaren Cicero utformade en punklista man skulle följa för att vara en god talare och kunna kommunisera med sina medmänniskor.
• Tala tydligt.
• Håll inte tillbaka, men tala inte för mycket - särskilt inte när andra väntar på sin tur.
• Avbryt inte andra som talar.
• Hantera allvarliga frågor allvarligt och mer lättsamma frågor på ett taktfullt sätt.
• Kritisera aldrig andra bakom ryggen på dem.
• Prata inte enbart om dig själv.
• Tappa aldrig fattningen och bli arg.
Övriga punkter som är viktiga att tänka på som Cicero inte nämnde är:
• Var en god lyssnare.
• Kom ihåg folks namn.
• Tala aldrig oavbrutet mer än fyra minuter.
• Anpassa ditt tal efter tillfälle och umgänge.(Det språk man talar med tjejkompisarna passar sig inte lika bra på en formell middag)
• Håll dig till sanningen.
Viktigast av allt är, trots alla dessa riktlinjer, att du är dig själv.
Keep on talking!
Skribent: Lena