Vecka IV - Klimathotet - Miljöbilar
Mat kan påverka miljön positivt, och det kan även våra färdmedel göra.
Det talas om att åka kollektivt, och i så stor utsträckning som möjligt lämna bilen hemma.
Om man nu inte kan ta sig dit man vill utan bil, kan man åtminstone fundera på att skaffa sig en bil som är snällare mot naturen. För det är inte dagens bilar, drivna på fossila bränslen som bensin och diesel.
Målet med miljöbilar är att de ska ha så liten klimatpåverkan som möjligt och samtidigt låga utsläpp av miljö- och hälsoskadliga avgaser. De drivs med flexifuel, bifuel, biogas, etanol eller el. Bensin- och dieselbilar som har ett väldigt lågt utsläpp av koldioxid, klassas också som miljöbilar.
Antalet miljöbilar i Sveriges ökar snabbt, vilket visar på en god trend. En hjälpande faktor till den stora försäljningen av dessa bilar, är att en miljöbilspremie delats ut till alla köpare. Med varje bränslesnål och bränsleflexibel bil medföljer en premie på 10 000 kr. Vid årsskiftet mellan 2009 och 2010 har Regeringen belutat att sätta stopp för denna utbetalning, och då krävs annat för att fortfarande locka miljöbilsköpare. Vilka resurser som då ska sättas in är oklart, men det har kommit på tal att totalförbjuda bensin- och dieseldrivna bilar från 2025, och från 2015 förbjuda försäljning av dem. Om det fungerar eller inte, återstå att se, men visst är det ett steg i rätt riktning.
Frågan är bara om vi människor är redo att ge upp våra nuvarande bilar. En miljöbil kostar trots allt en hel del, och att inom 16 år byta ut varje svensk bil, kan bli problematiskt.
Idéer om miljövänligare transportsätt finns i alla fall, och det är bara att låta tankarna sprudla. För någon gång måste ju en riktigt bra idé komma, som får hela mänskligheten att bojkotta de nuvarande bilarna.
Skribent: Lena
Det talas om att åka kollektivt, och i så stor utsträckning som möjligt lämna bilen hemma.
Om man nu inte kan ta sig dit man vill utan bil, kan man åtminstone fundera på att skaffa sig en bil som är snällare mot naturen. För det är inte dagens bilar, drivna på fossila bränslen som bensin och diesel.
Målet med miljöbilar är att de ska ha så liten klimatpåverkan som möjligt och samtidigt låga utsläpp av miljö- och hälsoskadliga avgaser. De drivs med flexifuel, bifuel, biogas, etanol eller el. Bensin- och dieselbilar som har ett väldigt lågt utsläpp av koldioxid, klassas också som miljöbilar.
Antalet miljöbilar i Sveriges ökar snabbt, vilket visar på en god trend. En hjälpande faktor till den stora försäljningen av dessa bilar, är att en miljöbilspremie delats ut till alla köpare. Med varje bränslesnål och bränsleflexibel bil medföljer en premie på 10 000 kr. Vid årsskiftet mellan 2009 och 2010 har Regeringen belutat att sätta stopp för denna utbetalning, och då krävs annat för att fortfarande locka miljöbilsköpare. Vilka resurser som då ska sättas in är oklart, men det har kommit på tal att totalförbjuda bensin- och dieseldrivna bilar från 2025, och från 2015 förbjuda försäljning av dem. Om det fungerar eller inte, återstå att se, men visst är det ett steg i rätt riktning.
Frågan är bara om vi människor är redo att ge upp våra nuvarande bilar. En miljöbil kostar trots allt en hel del, och att inom 16 år byta ut varje svensk bil, kan bli problematiskt.
Idéer om miljövänligare transportsätt finns i alla fall, och det är bara att låta tankarna sprudla. För någon gång måste ju en riktigt bra idé komma, som får hela mänskligheten att bojkotta de nuvarande bilarna.
Skribent: Lena
Kommentarer
Postat av: Ammam
Bra skrivet! Visst vore det bra om alla (inklud mig själv) valde den gröna linjen. Synd bara att det fortfarande finns så få alternativ och att det är så dyrt. Fortsätt er bevakning av olika samhällsfenomen, mycket intressant läsning! /A
Trackback