Vecka I - Studiestress - Resultat

Som ni läst i förra inlägget kommer även detta inlägg handla om den press vi känner i skolan. Det är då skrattretande att vi just denna vecka, inte kunnat prestera lika bra på bloggen som vi planerat, just på grund av en tuff skolvecka. Vi hade tänkt oss en riktig utfrågning av många olika sorters människor, men har nu blivit tvungna att begränsa oss till människor i vår omgivning. Men men, det händer även de bästa...!

Sammanfattningvis är det dessa frågor vi använt oss av, för att analysera vår omgivnings syn på stress:
~ Känner du av skolstressen?
~ Vad gör du när du får mycket på samma gång?
~ Finns det något sätt man kan komma ifrån stressen på, eller är den oundviklig?
~ Vad gör du för att koppla av?
~ Presterar du bättre under stress?
~ Finns det egentligen någonting positivt alls med att vara under press?
 
Stolstressen verkar vara någonting som ingen studerande kommer undan, trots att några reagerar värre på den än andra. De flesta håller ändå med om att stressen kanske vara rent av nödvändig för att man ska få någonting gjort. En samhällselev vi pratade med sa: "Man ska inte känna stressen, men den ska finnas där omedvetet", och det fastnade vi för. Den lilla dos av stress, uppmuntrar oss att ta tag i saker. Det är dock när det stressen blir för stor som den övergår till negativ stress. För många medför det bieffekter som nedsatta koncentrationsmöjligheter, huvudvärk och brist på inspiration.
Bland svaren vi fått svarade de flesta att de ibland kände av stressen. När man sedan grävde djupare in i problemet, fick vi uppfattningen av att de vi frågade, tyckte det var jobbigare än de från början uttryckte. Försöker man ignorera sina signaler, och istället omedvetet samla på sig all stress tills man en dag exploderar? Vi tror att stresshantering skulle behöva vara tillgängligt i skolan. Kanske är det ett förslag till en ny kurs för gymnasieelever?
De övriga frågorna var formulerade på det viset, att de skulle svara på hur vi ska göra för att komma "lindrigt undan".
Så vad gör Alléskolans elever för att balansera skolan och välmåendet?
Det finns olika vägar att gå, och det verkar som om alla har sina individuella metoder. Vissa känner inte så mycket stress att de lider av det, utan tar dagen som den kommer istället. Det gäller att inte ställa så höga krav på sig själv och inte jämföra sig med någon annan än sig själv. Genom egna erfarenheter vet vi att det inte alltid är så lätt, men det är ett sätt som kan vara bra att tillämpa.

Ett annat sätt som många anser vara det bästa sättet att klara av det är att planera i förväg. Det verkar vara en säker metod som gör att man håller ordning på sina sysslor. Trots att många finner detta tillvägagångssätt användbart, är det väldigt få som faktiskt lyckas genomföra det. Är vi för odisciplinerade idag? Kanske alla borde följa "livsfilosofin" att ta en powernap när allting känns besvärligt. Detta är ett råd vi fått av en andraårselev på samhällsprogrammet. Efter en timmes sovande är personen i fråga redo att ta sig an uppgifterna som väntar.
Oavsett vad vi har för taktik, kommer vi inte ifrån stressen. Det verkar som om det aldrig riktigt finns tid för att slappna av.


Slutsats
Många känner av, och tycker att denna press i skolan är påfrestande. Det krävs att vi gemensamt kommer på ett sätt att klara oss. Det verkar som att lösningen för många är att planera väl, ta det lugnt emellanåt, inte hetsa upp sig och inte jämföra sig med andra, utan lita på sina egna kunskaper. Vi råder er också att inte glömma bort att sova! Utan sömn kan man inte prestera över huvud taget. Det har hänt alltför många gånger att man kommer till skolan med tunga ögonlock, efter en lång natt framför datorn. 

Vårat tips till er är att leva efter mottot "Lagom är alltid bäst", och därmed hitta en balans mellan skola och privatliv. men framför allt; Var nöjd med att du gjorde så gott du kunde.


Kommentarer
Postat av: dajja

jag är ert största fan.

bra jobbat girrrls.

2008-10-12 @ 16:14:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0