Vecka VII - Resor
Att resa iväg till en fjärran och exotisk plats är bland det bästa vi vet. Där kan man glömma bort vardagen, slappna av och uppleva saker man aldrig skulle uppleva hemma. Det är en lyx som inte varit ett alternativ under så lång tid - så därför ska vi nu berätta hur historien bakom nöjesresor egentligen började.
Idag har nästan alla i-landsinvånare flugit, någon gång. Men det var inte speciellt länge sen blotta tanken på att kunna färda sig som vi gör i dagens läge, ansågs vara drömmande. Året var 1947, och luftfartsverket (LFV) inrättades - det första steget mot dagens moderna resande togs. Folk som längtade utomlands färdades fortfarande via färja, och de flesta hade inte en tanke på att flygandet inom relativt kort tid skulle bli vanligt bland allmänheten.
Redan år 1960, 13 år senare, flög 70.00 svenskar utomlands för att uppleva bl.a. Las Palmas och Teneriffa som var de mest omtyckta resmålen då. Det var dock inte förrän i mitten av 70-talet som flygresor utomlands verkligen exploderade - och år 1976 reste mer än 5 milj. svenskar utomlands.
Vad har man då att tacka för att det är så lättillgängligt idag?
Av texten kan man definitivt urskilja att vi troligtvis inte skulle fara utomlands en bråkdel så mycket som vi idag gör, om det inte var tack vare att flygandet öppnades för allmänheten. Det har öppnat många dörrar - och i takt med att vi reser mer och mer, blir biljetterna billigare och billigare. Flygbolagen tjänar miljarder på charter och privata nöjesresor varje år, och konstigt är väl inte det. Det går ju inte att förneka - utan flygandets utveckling skulle de flesta aldrig upplevt en bråkdel så mycket av omvärlden som de flesta faktiskt har. Och visst är det underbart?
Skribent: Rebecka