Vecka VIII - Livet efter skolan

Vi går nu vårt sista år på gymnasiet och om tre månader kastas vi ut i den stora världen, där vi förväntas överleva på egen hand. Den första tiden glädjs nog de allra flesta åt friheten, ledigheten och framför allt - sovmornarna! Men när ekonomin börjar sina och rastlösheten växer inombords kommer paniken smygandes - paniken som kommer med det obligatoriska och nödvändiga ansvaret man som ung vuxen måste ta. Pengarna kommer inte längre automatiskt in på kontot vid varje månadsslut och man måste börja blicka framåt i livet.
Vi står här i ett av många vägskäl i livet.
Ska jag plugga eller ska jag jobba? ...och om jag ska jobba, vad ska jag jobba med? Och hur ska jag få detta jobb? Kanske måste jag istället plugga... Vad ska jag plugga för någonting? Vad vill jag göra i mitt liv?

Det är många frågor som behöver sina svar i denna tid av livet, och visst är det viktiga frågor vi ställs inför. Trots det, försök att inte skrämmas av de utan ta dig tid och fundera. Grips inte av panik. Ta dig en riktig funderare, och var inte orolig, det finns alltid en andra chans om man känner att man valt fel väg.

Dessa två veckor ska vi på LR försöka stilla studenters (inklusive våra egna) ångestkänslor och försöka vägleda dem(och oss själva) in på den väg som bäst passar var och en.

Trevlig läsning!


Skribent: Lena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0